Friday, June 20, 2014

Penerbangan bersama Firefly

Nak ikutkan cerita ni dah basi dah. Ni cerita masa balik kampung hari tu yang kami sekeluarga naik Firefly. Kampung takdelah jauh kalau naik kapal terbang, ambik masa sejam jer. Cuma yang lamanya menunggu nak naik kapal terbang tu je yang banyak buang masa. Tapi dengan firefly tak perlu datang awal sangat. Bagi yang dah buat web check in dan takde beg nak dimasukkan dalam perut kapal terbang hanya perlu sampai 10 minit sebelum pintu ditutup dan bagi yang ada beg nak dimasukkan kena ada 30 minit sebelum pintu tutup.

Bagi anak-anak ni bukan kali pertama tapi tahun ni baru kali pertama kami balik naik kapal terbang. Alhamdulillah selamat perjalanan pergi dan balik kami. Kami hanya bawa satu beg je untuk pakaian seramai 5 orang dan selama 5 hari. Nasib baik dalam kategori had yang dibenarkan. Kalau tak jenuh nak bukak balik beg dan keluarkan muatan yang terlebih tu. Berat maksimum 32 kg untuk satu beg. Walaupun kami boleh bawak sampai 100 kg, setiap beg kena ikut syarat yang ditetapkan. Bila balik lalgi berat tak silap dalam 32.6kg juga. Nasib balik lebih 600gram diorang masih terima.

Berat Bag kami
 Bermonopod kami masa menunggu pintu dibuka. Yang kelakarnya orang belakan tengok kami bermonopod dia pun sibuk keluarkan monopod dia. Tapi memang happening suara kami sekeluarga bermonopod. Ini pertama kali bermonopod, jadi macam excited terlebih gitu... Hahaha...

Bermonopod satu keluarga
 Dalam Firefly memang disediakan makanan ringan sebagai kudap-kudapan secara PERCUMA walaupun perjalanan kami sekejap jer. Ini salah satu sebab aku suka pilih penerbangan ni. Anak-anak memang suka bila dijamu benda-benda macam ni. Masa pergi dihidangkan dengan kacang tanah dan karipap sardin. Air pula samada air epal atau oren. Nasib baik penumpang tak penuh, jadi anak-anak aku boleh pulak request extra air... Pramugari pun ok jer layan kerenah anak-anak aku.

Muhammad Zulfiqar makan kacang tanah
 Kalau kat rumah aku rasa anak-anak aku takde nak heran nak makan kacang tanah ni. Dalam kapal terbang licin semuanya.. Itulah namanya budak-budak. Masa balik ke KL pula dihidangkan dengan Muffin Coklat. Memandangkan masa balik penerbangan pagi, anak-anak takdelah ada mood nak makan sangat. Aku pun nak ambil gambar pun takde mood.

Karipap Sardin

Selamat menjejakkan kaki di Kelantan. Tak percaya rasanya sebab hari ni aku kerja, belum gelap lagi aku dah sampai ke negeri lain pulak. Terpaksa kerja sebab nak jimat cuti. Balik awal 2 jam jer. Takdelah kena tolak cuti.

My Heroes

Bagi yang tak pernah merasa naik Firefly aku cadangkan cubalah sekali. Insyaallah akan jatuh hati dengannya. Macam kamilah.. penerbangan pertama dulu pergi bercuti ke Langkawi masa tahun 2007, sampai sekarang Firefly tetap dihati.




1 comment:

  1. owh yeke da? aku belum pernah naik feirefly lagi, seronok baca pengalaman ko, wah hero dah besar semuanya

    ReplyDelete

Cheesekut Mini

 Dah beberapa hari nak buat cheesekut atas permintaan anak-anak tapi asyik tak sempat je. Hari ni usaha merajinkan diri menyiapkan mini...