Friday, June 13, 2014

Tempat makan menarik di Kelantan

Entri ni aku buat bertujuan untuk memberi idea kepada sesiapa yang nak mencari makanan di Kelantan. Ini berdasarkan pengalaman aku sendiri dan tempat-tempat ini juga ada di review oleh food blogger yang lain.

1. Kopitiam Kita, Kota Bharu

Salah satu menu paling glamour kat sini adalah Nasi Berlauk Air Dingin. Jangan ingat bila makan nasi ni akan terasa dingin ye. Air Dingin tu adalah bersempena dengan nama tempat nasi ni diambil. Satu yang unik dekat Kopitiam Kita ni adalah majoriti menu di sini diambil dan dikumpulkan di sini. Jadi pelanggan mempunyai banyak pilihan makanan.

Nasi Berlauk Air Dingin
Selain dari tu, kami tak lepaskan untuk merasa Roti Titab yang memang menu wajib bila datang ke sini. Memang pertama kali rasa dah jatuh cinta dengannya. Ikutkan nak order lagi satu tapi nak tunggu agak lama yang buatkan terbantut hajat tu.

Roti Titab
Pengunjung kat sini memang tak putus-putus. Kena datang awal untuk ke sini. Kopitiam Kita dibuka hingga 1.30 ptg.
Memang orang siap beratur dekat bahagian luar untuk mendapatkan tempat duduk. Alhamdulillah kami dapat tempat duduk masa sampai tanpa perlu menunggu.

Pengunjung yang sangat ramai
Kami yang kekenyangan
2. Cendol Pulut Tapai (CPT)

Lokasinya bersebelahan dengan Padang Merdeka. Tengok nama pun dah menarik perhatian, jadi untuk tak melepaskan peluang kami singgah untuk merasa kenikmatan CPT.

Cendol Pulut Tapai
Nampak tak apa dalam cendol tu. Ada tapai ubi yang memang menjadi kegemaran aku. Anak-anak pun suka minum cendol ni. Selain dari CPT, ada juga roti canai dan murtabak. Roti canai dia pun sedap sebab dimasak bila ada order. Tak macam kat kedai mamak yang dah siap masak banyak-banyak sekali. Zulfiqar boleh habis sampai 2 keping roti canai kat sini.


3. Nasi Kerabu Ketereh


Ni pemandangan dari luar kedai. Masa kami datang pun ramai orang padahal dah awal kami datang rupanya ada orang lebih awal dari kami. Ni salah satu tanda tempat makan tu sedap. Tapi memang sedap sampaikan rasa macam tak cukup sepinggan.

Nasi Kerabu Ayam Bakar

Nasi Kerabu Daging Panggang
Selain dari dua menu ni ada lagi menu-menu lain. Tapi aku rasa ini adalah menu terbaik dekat sini. Memang sangat recommended untuk dapatkan sarapan pagi dekat sini.

Oklah setakat ni.. Nanti aku akan tambah lagi mana-mana tempat makan yang best di Kelantan ni.


No comments:

Post a Comment

Cheesekut Mini

 Dah beberapa hari nak buat cheesekut atas permintaan anak-anak tapi asyik tak sempat je. Hari ni usaha merajinkan diri menyiapkan mini...