Saturday, August 9, 2014

Lemang satu kemestian

Setiap tahun kalau aku beraya dengan Mak aku lemang dan rendang memang menu wajib kami masak sehari sebelum Raya. Tapi tahun ni agak mencabar sebabnya cuaca yang terlalu panas sepanjang bulan puasa begitu juga semasa sehari sebelum berpuasa. Memang agak mencabar sebab memasak menggunakan dapur kayu bukan dapur gas.

Sebelum tu benda yang paling penting kena cari dulu iaitu buloh lemang. Bukan senang nak dapatkan buluh lemang ni walaupun aku duduk di kawasan kampung. Siapa pulak nak pergi menebang buluh. Baik beli je. Kebiasaannya kami beli buluh dari penjual lemang je tapi tahun ni memang ada orang menjual buluh lemang yang katanya buluh tu dari Pahang. Aku tak kisah asal usulnya janji tak payah nak bersusah payah masuk hutan cari buluh.
Ganas tak dia punya iklan..

Sesi memilih buluh lemang
Kami mulakan dengan memasak rendang ayam dan daging. Dua-duanya dimasak secara berasingan, cuma menggunakan bahan-bahan yang sama sahaja. Bila dah sebati baru kami asingkan kepada dua kawah. Satu untuk Ayam dan satu lagi daging, hati dan paru. Antara bahan-bahan yang dimasukkan adalah :-

1. Santan pekat
2. Bawang Merah (dikisar)
3. Cili kering (dikisar)
4. Serai (diracik dan ditumbuk lumat)
5. Daun Kunyit (diracik halus)
6. Kerisik
7. Garam Kasar

Sebelum diasingkan

Abang Ipar aku mengacau rendang

Satu Rendang Daging dan satu Rendang Ayam

Semua bahan-bahan ni aku tak reti sangat sukatannya sebab semuanya mak aku dah siap sediakan. Kami cuma perlu kopek dan kisar semua benda tu.

Selesai masak rendang, masa untuk melemang pula. Masa ni aku suami isteri dah kepenatan. Sebelum tu aku dah siap basuh pulut dan buluh lemang. Suami aku pulak tolong masukkan daun pisang dalam buluh tu. Bukan semua orang pandai masukkan daun pisang dalam buluh ni sebab kalau silap masuk, pulut akan terkeluar dari daun dan lemang jadi tak cantik. Suami aku belajar masukkan dari arwah Abang aku. Alhamdulillah ilmu tu dapat diperturunkan kepada suami aku.

Nak tengok cara macamana menyalur buluh lemang boleh tengok kat sini

ht

Ok nak kongsi apa bahan-bahan yang diperlukan bagi menghasilkan lemang yang sedap :-

1. Buluh lemang (aku beli RM 1.50 sebatang)
2. Daun pisang (ambik je kat belakang rumah)
3. Pulut (aku sarankan pakai pulut Siam Brand AAA) - memang sedap dari biasa
4. Santan (dari kelapa yang diparut sendiri bukan beli santan kilo)
5. Garam kasar (*mak aku memang masak lemang pakai garam kasar. Tak silap rasanya supaya lebih sedap)

Bakar lemang guna api merendang tadi

Tukang jaga api

Paling penting pastikan cara pembakaran yang betul supaya lemang tak berkerak. Kali ni memang cepat betul habis. 10 batang hari raya pertama dah licin. Yang paling terkejut Abang Ipar aku boleh habiskan sebatang lemang sorang-sorang masa malam raya lagi....

Kalau rajin nak melemang lagi sebab tak puas makan hari tu tapi tak tahu bila masanya.....

No comments:

Post a Comment

Cheesekut Mini

 Dah beberapa hari nak buat cheesekut atas permintaan anak-anak tapi asyik tak sempat je. Hari ni usaha merajinkan diri menyiapkan mini...