Wednesday, April 9, 2014

Mee Goreng .. menu wajib

Sarapan memang adalah wajib bagi anak-anak aku. Sebabnya sejak kecil lagi diorang dah terbiasa makan sarapan sebelum ke sekolah. Yang lagi bestnya, ada menu wajib untuk sarapan ni. Nak tahu kenapa aku katakan menu wajib? Sebabnya setiap pagi terutama hari sekolah aku wajib memasakkan mee goreng untuk anak-anak aku. Memandangkan ada 3 orang anak, jadi masing-masing ada citarasa masing-masing. Disebabkan itu juga aku, suamiku dan mak aku dah tak lalu nak makan sebarang mee kuning. Sampaikan kalau jumpa mee kuning ni kat luar memang kami bertiga takkan ambil. Itulah penangan disebabkan terlampau kerap mee kuning muncul dimeja makan kami.

Mee Goreng 

Jadi setiap hari aku hanya masakkan untuk anak-anakku je.. Aku pelik juga sebab anak-anak aku ni memang tak muak-muak makan mee goreng. Nak dijadikan cerita semalam aku beli daging burger untuk dijadikan sarapan. Sebelum masak aku tanya anak-anak aku hari ni aku masakkan burger je... Yang lain ok, cuma anak aku Zul Iqbaal dah tarik muka. Aku pun tanya samada dia nak mee atau burger. Jawapannya sudah tentulah mee goreng. Jadi semalam aku masakkan 2 menu berlainan. Nasib baik anak aku yang ketiga Zulfiqar tak mintak menu dia. Kalau tak jenuh nak masak 3 menu setiap hari..

Maka hari ni siaplah 2 menu sarapan pagi :-
1. Burger


2. Mee Goreng

Zulqarnain & Burger

Zul Iqbaal & Mee Goreng
Tengoklah wajah-wajah kegembiraan menikmati kesedapan sarapan masing-masing. Dulu-dulu aku masakkan mee goreng letak bawang putih dan bawang merah. Tapi disebabkan bila masa makan sibuk memilih bawang, jadi aku buat keputusan masak tanpa menggunakan sebarang bawang.

Wajah menikmati hidangan masing-masing

Ni aku nak share resepi Mee Goreng yang aku masakkan untuk anak aku.

Bahan-Bahan :-
Mee Kuning
Cili kering mesin
Udang
Kicap
Sedikit Garam

Semua bahan ni pandai-pandailah nak agak. Kalau anak suka pedas lebihkan cili, tapi untuk anak aku ni wajib hitam sebab kalau tak cukup hitam dia akan minta supaya ditambah kicap dalam mee tu dan mesti tak pedas sangat. Ada masa kadang-kadang sampai tak cukup semangkuk pun ada. Tapi budak-budak memang begitu.

Apa menu sarapan anda hari ni?





1 comment:

  1. yg penting air tangan ibu kan da, aku pun hantu mee goreng gak, bak sikit hehehe

    ReplyDelete

Cheesekut Mini

 Dah beberapa hari nak buat cheesekut atas permintaan anak-anak tapi asyik tak sempat je. Hari ni usaha merajinkan diri menyiapkan mini...