Tuesday, April 15, 2014

Sepetang di Morib

Banyak kenangan lalu yang masih berlegar dalam ingatan bila setiap kali tiba di Morib. Semalam sekali lagi berkesempatan ke Morib tapi itu pun sebab kebetulan hadiri majlis perkahwinan sepupu mak.

Aktiviti kami mula-mula adalah menikmati angin laut. Memang angin kuat sangat. Ombak pun besar. Tapi taldelah besar sgt.. cuma tak nampak langsung pasir pantai. Risau jugak kalau jatuh memang tak dapat nak selamat dah. Mata memang tak lepas tengok anak-anak sebab takut jatuh je..

Hirup udara laut

Mak & Mak Lang


Dah puas tengok pemandangan air laut yang tak berapa nak bersih ni, kami pun bergerak ke kawasan orang bermain layang-layang. Ternampak pulak ada orang jual aiskrim. Belikan untuk anak-anak aiskrim dulu sementara jalan-jalan ke tempat layang-layang.

Makan aiskrim sambil berposing atas pentas

Anak-anak memang sangat teruja bila aku ajak main layang-layang.Kebetulan masa tu angin bertiup sangat kuat dan memudahkan untuk layang-layang naik. Aku takdelah beli layang-layang yang besar, cuma beli layang-layang yang kecil sesuai dengan usia anak-anak. Harga satu layang-layang RM 3, memandangkan anak aku 3 orang aku belikan satu sorang. Yang bestnya aku minta diskaun sebab beli 3 tapi peniaga tu kata kalau beli 4 dia bagi RM 10. Jadi aku beli 4 jelah sebab kalau beli 3 dah RM 9. Kebetulan anak sepupu aku pun ada sekali. Jadi aku bagi yang lebih tu pada anak dia.

Layang-layang dah naik

Si kecik ni pun boleh handle layang-layang sendiri


Pelbagai jenis dan saiz layang-layang


Dah beli, masing-masing menaikkan layang-layang masing-masing. Semua seronok sebab sangat mudah naikkan layang-layang disebabkan angin yang bertiup sangat kuat. Aku siap pesan pada anak-anak pegang tali tu kuat-kuat. Tapi dek kerana leka, layang-layang Zulqarnain terlepas dan terbang tanpa dapat di kesan. Nampaknya kena beli satu lagi sebab masing-masing belum puas main. Bila dah puas main, mak aku dah ajak pergi makan.
Sotong Bakar

Sengkuang Colek


Nak tahu apa yang kami makan? Sudah tentunya Sotong Bakar... Menu tu memang menu kegemaran mak aku. Setiap kali ke situ mesti kami akan menikmati hidangan Sotong Bakar. Mula-mula order satu set je sebab ramai tak pernah makan, takut pulak membazir. Rupa-rupanya diorang pun suka, kami beli lagi satu set. Selain tu order juga tauhu bakar. Sepupu aku pulak beli sengkuang calit.. Aduh... memang menggamit memori silam menu-menu yang kami makan. Kami tak makan berat-berat sebab dah kenyang makan di kenduri kahwin sebelum ke Morib.

Main Belon

Selesai makan, aku belikan air belon untuk anak-anak aku. Harga pun sama macam layang-layang lepas dapat diskaun. Tak rugi aku minta diskaun. Jimat sikit.. Tapi yang paling seronok bila tengok anak-anak seronok bermain. Terasa yang aku dapat memanfaatkan waktu bersama anak-anak. Bila anak-anak happy kami sebagai parents lagilah seronok.

Us.. :)

P/s : entry patut disiapkan semalam, tapi dek kerana sakit hati tak sempat nak siapkan entry ni. Hari ni baru siap.


No comments:

Post a Comment

Cheesekut Mini

 Dah beberapa hari nak buat cheesekut atas permintaan anak-anak tapi asyik tak sempat je. Hari ni usaha merajinkan diri menyiapkan mini...