Monday, December 22, 2014

Diet semasa mengandung

Dugaan kali ni banyak betul semasa mengandung. Bukan nak mengeluh cuma nampak perbezaan yang sangat ketara ke atas keadaan kesihatan kalau nak dibandingkan dengan kandungan yang sebelum ni.

Kali ni doktor sahkan kandungan gula aku tinggi. Tapi takdelah tinggi sangat. Hanya perlu berjaga-jaga dengan pemakanan agar ia tidak memudaratkan diri sendiri dan juga baby dalam perut.

3 kali aku diberikan tarikh untuk berjumpa Pakar Pemakanan. Akhirnya aku terpaksa untuk pergi berjumpa Pakar Pemakanan. Alhamdulillah banyak info yang aku perolehi seleppas itu. Rupa-rupanya terdapat 3 jenis makanan iaitu :-
1. Makanan yang tidak dibenarkan makan
2. Makanan yang perlu disukat untuk makan
3. Makanan yang bebas untuk dimakan

Sebelum tu kena juga tahu berapa bacaan gula yang perlukan pemerhatian untuk ibu mengandung. Untukbaku kadang-kadang je bacaan tinggi tapi kebanyakannya adalah rendah. Tapi still petlu monitor.


Berat badan juga perlu ambil kira juga. Tak boleh terlampau banyak kenaikan mengikut BMI sebelum mengandung. Bagi aku kalau sesiapa nak mengandung lebih baik pastikan anda mempunyai BMI yabg ideal sebab terasa badan sangat berat bila baby dalam kandungan dah membesar. Nak jalan sikit pun rasa letih.


Oklah nak kongsikan makanan yang boleh dan tak boleh dimakan ketika mengandung. Makananbyang perlu dielakkan adalah makanan yang mengandungi gula ringkas. Contohnya minuman bergas, coklah, 3 in 1 dan makanan yang sama waktu dengannya.

Kat bawah ni adalah makanan yang perlu disukat. Maksudnya tak boleh diambil secara berlebihan sebab kandungan serat di dalam makanan ni yang rendah. Makanan ni boleh diambil 3 bahagian sahaja setiap kali hidangan.








Ni antara slide yang aku sempat ambil semasa bersama dengan Pakar Pemakanan. Mungkin boleh dijadikan panduan oleh ibu-ibu mengandung yang menghadapi masalah macam aku ni. Kalau ada yabg tak faham dan nak bertanya insyaallah aku tolong mana yang aku tahu. Baru jumpa Pakar Pemakanan sekali dah nak mengajar orang lain pulak kan....Yang penting ilmu yang bermanfaat boleh dikongsi bersama disamping sebagai rujukan sendiri.



1 comment:

Cheesekut Mini

 Dah beberapa hari nak buat cheesekut atas permintaan anak-anak tapi asyik tak sempat je. Hari ni usaha merajinkan diri menyiapkan mini...