Saturday, May 19, 2018

Iftar 2018 : Day 1 & 2

Alhamdulillah dipertemukan dengan Ramadhan kali ini. Sebelum-sebelum ni tak pernah sharekan apa menu atau juadah berbuka puasa kami. Tahun ni terasa nak kongsikan pulak juadah iftar kami sekeluarga setiap hari.

Bukan nak menunjuk-nunjuk tapi lebih kepada rujukan pengambilan makanan setiap hari. Kalau boleh nak beralih kepada makanan yang lebih berkhasiat dan kurangkan makanan berminyak.

Kebiasaannya setiap kali berbuka puasa kami akan masak sendiri bagi menjamin kebersihan dan bahan-bahan yang digunakan dalam masakan. Untuk tahun ni juga aku menyumbangkan satu menu setiap hari atau dengan kata lain aku akan cuba masak satu menu berkhasiat untuk keluarga.

Day 1
Menu Iftar hari pertama :
1. Nasi putih
2. Daging masak kicap dengan kentang*
3. Sayur campur
4. Ikan goreng sambal
5. Ulam Raja goreng tepung
6. Air teh O panas

Day 2

Menu Iftar hari kedua :-
1. Nasi putih
2. Ayam Golek panggang*
3.  Sup tulang
4. Ikan tamban goreng sambal
5. Telur goreng berapi
6. Teh O panas

Buat setakat ni memang takde membeli di PARAM. Kuih muih pun tak beli sebab bila dah makan nasi tu rasanya macam dah cukup kenyang. Cuma lepas terawikh anak-anak akan menjamu Moreh yang disediakan disurau atau masjid.

Tapi.. 

Hari ni macam terpaksa berbuka di masjid je sebab petang ni aku ada pertandingan memanah di Saujana Utama dan suami sebagai salah seorang AJK pertandingan.

Seronok juga nak berbuka puasa kat masjid ni. Pengalaman baru untuk anak-anak. Nantikan update sepanjang bulan Ramadhan nanti ye.


3 comments:

  1. salam ramadan ida, sama ngan aku, berbuka dengan nasi, lauk dan buah pun dah cukup, tak pergi lagi param, jimat duit kan

    ReplyDelete

Cheesekut Mini

 Dah beberapa hari nak buat cheesekut atas permintaan anak-anak tapi asyik tak sempat je. Hari ni usaha merajinkan diri menyiapkan mini...