Friday, April 4, 2014

Pengisytiharan Pendapatan tahun 2013


Sudahkah sahabat-sahabat semua mengisytiharkan semua pendapatan yang diterima bagi tahun 2013? Aku setiap tahun akan mengisytiharkan menggunakan sistem online yang disediakan oleh LHDN iaitu menggunakan sistem e-filing. Tahun ni aku dah siap isi semua data dalam sistem tu tapi belum lagi tekan butang hantar sebab tengah berkira-kira untuk mengisytiharkan pendapatan dari perniagaan. Aku ada jalankan perniagaan (enterprise) tapi tak tahu macamana nak masukkan dalam sistem e filing ni. Tu yang membuatkan tertangguh.

Yang penting aku nak kongsikan tarikh tutup penghantaran borang samada secara online atau offline. Takut ada yang terlepas kena pulak penalti nanti. Kat bawah ni merupakan tarikh akhir penghantaran borang dan bayaran cukai.

TARIKH AKHIR
Penghantaran Borang dan Bayaran Baki Cukai
e-BE
30 April 2014
e-BT
e-M
e-MT
(Tiada punca perniagaan)

e-B/e-BT
30 Jun  2014
e-M/e-MT
(Ada punca perniagaan)
e-P
Alhamdulillah kami ada 3 orang anak, jadi perlepasan banyak daripada anak-anak. Tapi aku ambil seorang sahaja dan suamiku ambil 2 orang anak. Disarankan juga untuk pasangan suami/isteri tidak memilih untuk taksiran bersama. Kami memang buat taksiran berasingan, bukan sebab bergaduh tapi disebabkan banyak perlepasan yang akan diperolehi kalau dibuat berasingan.

Tahun sebelum ni (2012) ada perlepasan untuk jalur lebar sebanyak RM 500 setahun, tapi tahun ni tiada perlepasan ni. Jadi aku dah rugi kat situ. Perpelasan untuk pembelian buku pun tak digunakan sepenuhnya dan juga banyak beli buku tak simpan resit. Maksimum perlepasan pembelian buku adalah sebanyak RM 1,000 setahun. Aku punya resit tak sampai RM 100 pun.. Rugikan?

Bagi yang masih tak tahu atau tak pernah mengisytiharkan pendapatan tahunan ada kepada LHDN, digalakkan untuk berbuat demikian untuk tidak menyesal di kemuadian hari.. hehehhe...

No comments:

Post a Comment

Cheesekut Mini

 Dah beberapa hari nak buat cheesekut atas permintaan anak-anak tapi asyik tak sempat je. Hari ni usaha merajinkan diri menyiapkan mini...