Friday, November 14, 2014

Cara Mudah hafal Al Quran


Hari ini baru aku tersedar yang aku tak pernah nak suruh anak-anak aku menghafal surah-surah pendek. Hanya harap apa yang dah dibelajar kat sekolah saja.. Macamana aku sedar adalah bila nak suruh dia hafal 3 Qul. Memang bagi kita yang dewasa ni nampak mudah tapi bukannya budak-budak dengan kita takde nak menggalakkan a.k.a paksa diorang menghafal surah-surah tu. Sebab nak suruh dia baca 3 Qul tu adalah kerana di Sekolah Agama ada pertandingan. Tapi sebelum ni dia hanya kata untuk Azan je rupa-rupanya ada juga yang kena baca 3 Qul.

Oleh kerana keinsafan aku, jadi aku pun minta tolong pada pakcik Google untuk dapatkan Cara mudah untuk menghafal ayat-ayat Al Quran. Alhamdulillah banyak tips-tips dan cara yang aku jumpa tapi belum dipraktikkan lagi. Kalau ada kawan-kawan yang sama-sama mencari macamana nak menghafal Al Quran boleh baca tips-tips dekat blog-blog yang aku dah singgah ni :-


Kebanyakannya aku rasa guna cara yang agak sama. Rasanya cara ni berkesan kot. Mari kita cuba kaedah yang ada ni dulu. Nanti banyak sangat cara yang kita tahu sampai tak terbuat pulak lagi susah.

Target : Untuk menghafal Surah-Surah pendek terlebih dahulu beserta dengan Tajwid yang betul. Hingga 31 Disember 2014 aku akan hafal sekurang-kurangnya 30 surah di dalam Al Quran.

Amin..



No comments:

Post a Comment

Cheesekut Mini

 Dah beberapa hari nak buat cheesekut atas permintaan anak-anak tapi asyik tak sempat je. Hari ni usaha merajinkan diri menyiapkan mini...