Tuesday, November 18, 2014

Mannga Asam Boi vs Jambu Batu Asam Boi

Dah lama teringin nak buat tapi selalunya mesti satu bahan takde. Tapi akhirnya kali ni berjaya juga menghasilkan bukan hanya mangga asam boi tapi juga jambu batu asam boi. Mula-mula buat mangga asam boi, aku pakai mangga muda tapi jenis yang lemak manis je sebab tak jumpa mangga epal muda. Tak kisahlahkan... janji mangga muda.. lepas tu hiriskan asam boi dan potong cili api. Lepas tu masukkan dalam bekas tertutup dan goncang-goncangkan bagi sebati. Kalau nak lagi sedap masuk dalam peti dalam sejam atau dua.. Pastu boleh makan dah... jangan terkejut yang suami pun suka makan sebab ada rasa pedas-pedas sikit. Tak sampai sehari dah licin. sempat ambik gambar ni je sebelum dilicinkan.

Mangga Asam Boi

Tak puas makan mangga, aku buat pulak guna jambu batu. Kali ni guna cili api hijau tapi kepedasannya tak boleh lawan dengan cili api merah. Tapi rasa memang tetap mengancam..


Aku tak letak gula sebab asamboi tu dah ada rasa manis kat situ. Lagi sedap tak letak gula pada pendapat aku sebab kalau letak gula dia akan jadi berair bila disimpan dalam peti ais.

Selamat mencuba, kalau terliur balik rumah nanti buat ye..


5 comments:

  1. ramai dah cuba.. saya je tak cuba lagi

    ReplyDelete
  2. sedapnya da, amboih dengan asrul pun sekali suka makan ni hehe

    ReplyDelete
  3. sedapnya..
    lya 2-2 pon x pernah cuba..
    aritu rsa y ofismate bawak..tp guna epal ijau

    ReplyDelete

Cheesekut Mini

 Dah beberapa hari nak buat cheesekut atas permintaan anak-anak tapi asyik tak sempat je. Hari ni usaha merajinkan diri menyiapkan mini...