Tuesday, July 24, 2018

Tempoyak Versi Kelantan

Mesti korang rasa "Ala... buat tempoyak je kot". Bagi aku memang berbeza tempoyak versi Kelantan dengan versi yang aku biasa buat dan makan kat Selangor ni.

Masa balik Raya hari tu mak mertua buat tempoyak ni. Sambil-sambil tu aku koreklah resepinya. Nanti dah balik rumah aku boleh buatkan untuk anak dia makan kan..

Memandangkan Ahad lepas ada beli durian D24, aku memang kopek durian tu dan masuk peti sejuk. Sedap makan sejuk-sejuk. Kadang-kadang sampai berebut makan.

Oklah berbalik cerita pasal resepi tempoyak ni, bahan-bahannya memang mudah bangat..

BAHAN-BAHAN :-
1. Cili api ( yang warna merah dan jenis pedas. Refer gambar kat bawah)
2. Durian fresh bukan durian dah masam ye.
3. Sedikit garam dan gula ( untuk balancekan rasa pedas tu)

Dulu arwah nenek ajar kalau tak nak bagi sambal belacan pedas sangat, kena ambil bilangan ganjil.

Durian fresh

Guna lesung batu ye

CARA-CARA :-
1. Tumbuk cili pakai lesung batu hingga cili dan biji-bijinya lumat
2. Masukkan  durian fresh tadi. Jangan pulak masukkan sekali dengan biji durian tu.
3. Masukkan sedikit garam dan gula.

Sebenarnya aku tak nak letak gula tapi sebab bila aku test rasa macam nak meletup rasa pedasnya terus aku masukkan sikit gula.

Dan hasilnya....

Tempoyak versi kelantan

Kebetulan mak dengan laki puasa, dapat menu ni memang makan bertambah-tambah. Saya memang jenis tak tahan pedas, makan sikit rasa dah nak menangis dah. Suami siap bagi thumbs up lagi sebab takde perkataan dapat menggambarkan kepuasan menikmatinya.

So next.. nak buat menu apa lagi ni...

1 comment:

Cheesekut Mini

 Dah beberapa hari nak buat cheesekut atas permintaan anak-anak tapi asyik tak sempat je. Hari ni usaha merajinkan diri menyiapkan mini...