Monday, July 23, 2018

Free Talk by Faizul Ridzuan @ Gamuda Garden

Semalam aku ngan suami berkesempatan nak join talk bersama pakar hartanah Faizul Ridzuan. Aku memang dah lama follow dia dekat fb sejak dah terjebak dengan hartanah ni.

Tarikan yang dibuat untuk ajak orang ramai datang adalah Musang King PERCUMA. Kami sampai betul-betul baru nak mula talk dari Faizul Ridzuan, jadi memang tak sempat nak singgah khemah nak makan durian tu.

Bagi aku ilmu yang disampaikan lebih bernilai dari makan doyan. Selain tu ada gak coconut shake. Itu pun tak sempat ambil sebab bila habis talk semua benda dah habis.

Sebelum talk kena daftar dulu. Dapat door gift ni. Produk kesihatan.

Rose kering
The kesihatan
 Apa yang aku dapat kat sini kalau nak pilih property kena check apa booster atau kelebihan membeli rumah dekat sesuatu kawasan tu. Macam Gamuda Garden ni adalah new township. Kiranya yang ni adalah fasa pertama untuk township tu. Kalau ikutkan memang berbaloi untuk membeli fasa pertama ni tapi kena pastikan holding power tu ada sebab sesuatu kawasan tu untuk menjadi matang mengambil masa. Mungkin dalam 3 atau 4 tahun.

Walaupun lokasi di Rawang, pihak pemaju dah awal-awal siapkan laluan keluar masuk ke lebuhraya berhampiran. Memang takde alasan untuk tidak membeli rumah dekat sini. Bagi kami, yang ada property sebelah township ni rasa amat bersyukur bila ada pembangunan di kawasan ni. Kami beli rumah kat situ lebih kurang 11 tahun yang lepas dan alhamdulillah sekarang nilainya dah makin meningkat ditambah dengan wujudnya new township kat sini.

Selain dari tu dapat juga banyak tips berkenaan pembelian rumah under construction atau subsale. Ikut pendapat Faizul, kalau membeli rumah subsale perlu banyak modal iaitu 10% deposit, kos ubahsuai rumah dan 4% kos guaman. Manakala kalau beli rumah underconstruction kebanyakan pihak pemaju memberikan banyak diskaun. Kadang-kadang hanya perlukan RM 500 je dah boleh beli rumah tu.

Tapi bagi aku kalau untuk tujuan pelaburan, tak boleh sangat guna pendapat ni sebab bukan senang nak dapat penyewa untuk perumahan baru. Kawasan masih belum matang. Apa-apa pun kena buat kira-kira ikut kemampuan memasing. Jangan sibuk buat pelaburan tapi tak buat perancangan yang betul silap-silap rumah boleh kena lelong kalau takde kemampuan untuk bayar bayaran ansuran bulanan.

Wefie sebagai kenangan

1 comment:

Cheesekut Mini

 Dah beberapa hari nak buat cheesekut atas permintaan anak-anak tapi asyik tak sempat je. Hari ni usaha merajinkan diri menyiapkan mini...