Thursday, September 4, 2014

KIFARAH apa yang aku faham

Aku paling risau bila anak-anak tak sihat. Kalau aku sakit aku takdelah nak rasa risau sangat sebab yang penting bagi aku kesihatan anak-anak adalah sangat berharga bagi aku. Tapi bila anak-anak sakit aku sudah pasti ini atas balasan yang Allah berikan kepada kami sekeluarga. Biasanya aku akan teringat pasal isu keberkatan dari punca rezeki yang aku terima.

Kita ni manusia memang selalu lalai. Kadang-kadang waktu kerja ada yang 'menuang', buat benda lain dan juga banyak benda yang bukan dalam skop kerja yang sepatutnya. Dari situ aku kadang-kadang perasan punca anak-anak sakit. Memang aku selalu pesan pada diri sendiri dan suami supaya memastikan punca rezeki kami dari sumber yang HALAL dari segala segi.

Alhamdulillah memang anak-anak jarang sangat sakit bila kita dah setkan dalam kepala supaya tak buat perkara-perkara sebegini. Tapi memang ramai dikalangan orang Islam sendiri masih tak sedar bahawa punca rezeki adalah faktor utama yang menyumbang kepada keadaan kesihatan ahli keluarga kita. Walaupun kita bekerja dengan syarikat yang menjalankan urusniaga HALAL, kalau kita tidak menjalankan tugas seperti yang dipersetujui dengan majikan boleh juga menjadikan hasil yang kita dapat itu HARAM.

Aku bukanlah bijak pandai nak bercerita panjang lebar bab-bab agama ni tapi cukuplah sebagai panduan untuk diri sendiri dan keluarga kecil aku. Mana tahu dengan hasil tulisan aku ni dapat menyedarkan mereka yang tak sedar atau tak perasaan mengenai perkara ni.

Entri ni terhasil sebab ada 2 staff aku terpaksa ambil Emergency Leave untuk menjaga anak yang tak sihat dan salah seorangnya anaknya dimasukkan ke wad. Aku tahu macamana dia bekerja dan mungkin ini Kifarah yang terpaksa diterima. Walaupun dia bukan Islam, tapi isu keberkatan memang perlu ambil kira oleh setiap agama.

Kalau ada Ustaz/Ustazah yang membaca dan ada yang silap bolehlah terus komen dan berikan pandangan. Mungkin ada yang perlu diperbaiki.

2 comments:

  1. betul tu ida, aku pun macam tu jugak, kalau anak-anak tak sihat terus terfikir apa kesalahan yg kami buat dan terus muhasabah diri, bagus kalau sentiasa beringat kan, nice entri

    ReplyDelete
  2. yess..
    lya setuju..dlm keje harus jujur...
    cth kt bblog ni.. jgn la time kerja..
    atau asyik ngular je time kerja

    ReplyDelete

Cheesekut Mini

 Dah beberapa hari nak buat cheesekut atas permintaan anak-anak tapi asyik tak sempat je. Hari ni usaha merajinkan diri menyiapkan mini...