Tuesday, September 23, 2014

Sana Sini Lego

Alkisah bermulanya anak-anak aku mengenal permainan lego ni adalah pada tahun 2013. Itupun sebab Iqbaal menang tempat kelima dalam Peraduan Mewarna yang dianjurkan oleh Tadikanya. Lego yang aku maksudkan adalah lego yang kecik-kecik ye bukan lego yang besar-besar yang biasa baby main. Kalau suruh aku buat memang aku mintak maaf bebanyak sebab tak kuasa nak memikir macamana nak buat supaya jadi bentuk yang sebenarnya.

Ni antara koleksi lego-lego yang ada. Tapi ada lagi yang aku tak ambik sebab tak sempat nak ambik gambar tengok-tengok dah hilang tanganlah, pedanglah.. Tapi bila ada bahagian yang hilang anak-anak jadi bertambah kreatif dengan reka macam-macam lagi. 




Dijual dalam kotak-kotak kecil

Sejak akhir-akhir ni jumpa pula tempat yang jual lego-lego berbentuk Superhero macam IronMan, Spiderman, Captain America dan banyak lagi. Memang jadi kegilaan suamiku untuk buat koleksi untuk setiap Superhero tu. Yang paling tak tahan adalah setiap Superhero mempunyai pelbagai pilihan atau dengan kata lain ada macam-macam aksi. Memang jadi rambang mata bila masuk kedai. Kalau nak beli haruslah jangan dibawa anak-anak ye sebab ditakuti akan di'paw' dengan anak-anak.


Tapi biasalah bila bermain bertiga ladang-kadang hilang kepala, pastu hilang tangan. Kalau menyapu memanglah kena berhati-hati sebab takut tersapu sekali lego-lego ni. Bab terpijak kaki tu dah tak boleh nak marah sebab siapa suruh gatal-gatal beli kalau tak sanggup sakit kaki terpijak lego-lego tu. Kalau terpijak dan hancur tu kira nasiblah siapa suruh sepah-sepah. Kalau tak nak kena pijak baiklah simpan di tempat yg selamat.

Layan jelah minat anak-anak dan suami dengan mainan halus-halus ni ye.. Dulu masa zaman aku kecik-kecik mana ada main lego Superhero tapi lego bentuk rumah, pokok dan yang sesuai dengan budak perempuan je yang ada. Dah kata belum ada anak perempuan mana pulak nak munculnya permainan yang sesuai untuk gegirl. Doakan moga ada rezeki untuk dapat gegirl pulak kali ni.

No comments:

Post a Comment

Cheesekut Mini

 Dah beberapa hari nak buat cheesekut atas permintaan anak-anak tapi asyik tak sempat je. Hari ni usaha merajinkan diri menyiapkan mini...