Monday, September 29, 2014

Suka Suki Pertandingan Mewarna

Hari tu masa pergi kedai buku ternampak ada Pertandingan Mewarna untuk kanak-kanak. Aku memang tak boleh tengok kalau ada pertandingan mewarna sebab pasti aku akan bawa anak-anak aku sertai. Target memanglah nak menang tapi itu bukan tujuan utama sebab tujuan utama adalah nak berikan pendedahan kepada anak-anak untuk memasuki pertandingan yang ada dan sesuai dengan usia.


Yuran pendaftaran RM 15 seorang dan dapat satu set crayon, set alat tulis dan non woven bag. Syarat pertandingan adalah perlu mewarna menggunakan crayon yang diberikan. Memang aku tak berapa gemar dengar syarat yang ini sebab anak-anak memang aku tak ajar warna guna crayon sebab sudah pasti lukisan menjadi comot. Tapi nak tak nak kena jugalah anak-anak mencuba menggunakan crayon.

Crayon
 Sebenarnya masa kami datang tempat untuk mewarna disediakan tapi semua dah penuh, terpaksa tunggu sesi kedua sebenarnya. Memandangkan aku malas nak tunggu lagi lama, jadi aku minta kebenaran untuk mewarna kat bawah je. Alhamdulillah diorang benarkan dan anak-anak selesa mewarna dalam aircond dan orang lain mewarna dekat luar (khemah disediakan). Cuma belikan board untuk memastikan kertas lukisan tak terkoyak.

Meja mewarna yang disediakan


Aku daftarkan untuk 2 orang je, tapi Zulfiqar pun nak mewarna sama. Mintak extra kertas warna supaya dia pun boleh mewarna. Tengoklah betapa tekun masing-masing mewarna. Macam-macam aksi dapat dilihat masa mewarna ni. Dah penat dengan posisi ni dia tukar ke posisi lain pula. 


Nilah hasilnya... Mewarna ikut kreativiti masing-masing. Siap untuk dihantar.


Hadiah pertandingan merupakan hamper dan juga piala. Kalau dapat hamper tu jimat duit beli alat tulis setahun aku rasa. Siapa menang aku tak pasti sebab tak tunggu sampai habis sebab dah tengahari dan perut anak-anak dah berkeroncong. Jadi sebelum diorang meragam baik aku bagi diorang kenyang. Lagipun kebarangkalian untuk menang adalah sangat tipis. Yang paling penting anak-anak dapat merasai pengalaman ini dan berjaya menyiapkan dalam masa yang ditetapkan.



1 comment:

  1. wah boleh tahan hasilnya tu da ;), menyeget kiri kanan dah mewarna, aku pun suka bebudak ni masuk pertandingan macam ni, menambah keyakinan diri depan org ramai

    ReplyDelete

Cheesekut Mini

 Dah beberapa hari nak buat cheesekut atas permintaan anak-anak tapi asyik tak sempat je. Hari ni usaha merajinkan diri menyiapkan mini...