Thursday, September 11, 2014

Cabaran yang diberikan menjadi Cabaran untuk aku

Entri ni rentetan dari entri yang lepas berkaitan Cabaran RM 50 yang aku berikan untuk anak-anak aku. Kalau ada yang tak tahu apa Cabaran RM 50 tu bolehlah baca kat sini dan sini. Sangkaan aku yang mengajar subjek Matematik darjah 1 adalah mudah meleset sama sekali apabila tibanya bahagian tolak. Bahagian operasi tambah mudahlah nak mengajar tapi tidak bagi operasi tolak terutamanya apabila melibatkan lebih dari sepuluh (10). Nak tahu kenapa? Sebab anak-anak ada 10 jari tangan je, kalau lebih dari 10 alamatnya dengan jari-jari kaki kena keluarkan sekali.

Melompat aku bila anak-anak mengira menggunakan jari kaki sekali. Huhu.. nampaknya Cabaran ini memang memberikan Cabaran yang besar pada aku untuk belajar bagaimana kaedah yang mudah untuk anak-anak menjawab soalan sebegini. Ini adalah contoh soalan yang anak-anak kena selesaikan. Agak-agak uols yang bukan guru Matematik sekolah macamana nak selesaikan?

Aku dengan penuh rasa tercabar terpaksa gunakan platform internet untuk belajar macamana nak selesaikan masalah ni. Malulah kalau aku tak tahu nak jawab pada anak-anak kan.. Selain dari cari di interner, aku cuba juga tanya pada kawan aku yang merupakan seorang guru Matematik sekolah rendah tapi dia ajar darjah 6. Level pemahaman murid memang sangat berlainan dari pelajar darjah satu. Itu memang aku sangat akui.

Aku juga nak kongsi bagaimana untuk menyelesaikan masalah operasi tolak macam contoh kat atas tu. Sebenarnya ada banyak cara. Buat masa sekarang aku menggunakan cara pinjam orang sebelah. Macam kat bawah ni. Masa ajar tu pastikan anak-anak potong mana yang dipinjam dan tulis bakinya. Lepas tu letak nombor satu yang dipinjam dekat depan nombor yang meminjam. Tipsnya masa mula-mula ni suruh anak-anak sebutkan kuat-kuat ayat ni :

"Dua tolak tujuh tak boleh, kena pinjam sebelah"
"Dua pinjam satu tinggal satu, tambah satu dekat sebelah dua"

Lepas dah suruh sebut tu ajar pula macamana nak selesaikan satu-satu bahagian. Dua belas tolak tujuh. Ini pun kena ajar anak untuk sebut macam kat bawah ni :-

"Dua kat kepala, pastu 10 tolak 7 dapat tiga"
"Tiga campur dengan kat kepala dua jadinya lima"

Tulis jawapan dan selesaika bahagian satu lagi.
"Satu tolak kosong jawapannya satu."

Maka selesailah masalah tadi. Kena suruh anak buat benda yang sama tapi soalan yang berlainan banyak kali. Pastikan kalau bawah 10 tak perlu tulis macam ni. Kadang-kadang bila dia dah terbiasa buat macam ni, yang bawah 10 pun nak juga tulis. Jadi kena selalu perhatikan.

Sebenarnya ada beberapa lagi cara yang aku nak tulis tapi memandangkan masa yang terlalu cemburu, lain kali aku kongsikan cara lain. Kalau anak aku sporting untuk buat video macamana dia selesaikan soalan macam ni, nanti aku update kat sini je..

Moga bermanfaat untuk ibu-bapa sekalian yang sudi singgah kat sini.




1 comment:

  1. tq for sharing ..
    lya pon perasan ..ajar tolak lg susah asya nak pickup bbanding math..skarang dh OK sikit..tp slalu jgk..bila tolak tu tersilap

    ReplyDelete

Cheesekut Mini

 Dah beberapa hari nak buat cheesekut atas permintaan anak-anak tapi asyik tak sempat je. Hari ni usaha merajinkan diri menyiapkan mini...