Thursday, October 9, 2014

Begedil Daging Korban

Masa Hari Raya Haji kedua patutnya kami nak merendang sekali lagi tapi kali ni merendang daging. Tapi memandangkan semua kedai dah bercuti, maka tak jadi nak merendang sebabnya kelapa takde kedai semua tak buka. Seronok suami aku sebab terlepas dari kena berpanas masak rendang. Kami memang kalau Hari Raya merendang dan melemang menggunakan kayu. Tak nak masak guna dapur gas, tak sedap katanya.... Sebenarnya sehari sebelum raya kami merendang dan melemang tapi memandangkan aku bekerja setengah hari dan balik je kepala dah sakit jadi memang takdelah menolong langsung. Gambar pun takdelah kan.. sebab takde di tempat kejadian.. tapi masa lemang tengah dimasak aku adalah temankan suami aku jaga api.

Berbalik kepada cerita bergedil ni, aku memang peminat begedil. Kalau tiba masa aku rajin memang aku akan buat. Cuma agak leceh nak buatnya. Bahan-bahan yang dipakai senang je sebab semua bahan memang dah sedia ada dalam rumah. Kebetulan banyak daging korban jadi tentu lagi sedap jadinya.


Memandangkan buat ni sekali sekala, jadi kenalah search juga resepi kat internet dan aku gunakan bahan apa yang ada.. tak ikut pun semua bahan-bahan yang dinyatakan. Ok aku share bahan-bahan yang aku gunakan :-

Bahan-Bahan 
1. Daging yang siap dicincang (kalau malas beli je daging cincang)
2. Kentang
3. Lada Hitam
4. Daun Sup
5. Minyak Masak
6. Lada sulah (tapi aku pakai rempah perap)
7. Telur 
8. Bawang
9. Garam

Cara-cara
1. Goreng kentang dan tumbuk hingga hancur
2. Dengan minyak sikit masukkan bawang dan daging (biar sampai agak-agak masak) sebab takut daging tak masak nanti. Keluarkan dan tapis minyak
3. Gaul semua bahan kecuali telur dan bentukkan ikut bentuk yang disukai
4. Celup dengan telur yang telah dikacau dan goreng.
5. Siap untuk dimakan..


Selamat mencuba.



2 comments:

  1. ohoi sedapnya da, makan begitu sahaja atau makan dengan bakso, amboi leleh ailio kita hehehe

    ReplyDelete
  2. yummsss..
    sedapnye..
    febret ni.. tp x pernah pon buat sdri..
    nanti blh cuba2

    ReplyDelete

Cheesekut Mini

 Dah beberapa hari nak buat cheesekut atas permintaan anak-anak tapi asyik tak sempat je. Hari ni usaha merajinkan diri menyiapkan mini...