Friday, October 3, 2014

Memanah Berkuda

Aktiviti memanah berkuda bagi aku satu aktiviti sukan yang baru. Sebelum ni tengok dengan internet je. Minggu lepas berpeluang tengok secara 'live' depan mata sempena Pameran Kuda Antarabangsa yang diadakan di Kelab Lumba Kuda berhampiran dengan Palace of The Golden Horses.

Matlamat kami datang ni hanyalah untuk menyaksikan pertandingan memanah berkuda. Selain dari tu ada juga pertandingan kuda yang biasa diadakan dan kami pun pernah menjadi penonton juga memandangkan pertandingan diadakan dekat sangat dengan rumah kami. Jadi kali ni memang terus tuju ke tempat pertandingan memanah berkuda.



Masa kami sampai pertandingan memanah berkuda ni belum mula lagi. Jadi sempat tengok peserta-peserta dengan pakaian tradisional dari negara masing-masing.

Kiri : England
Kanan : Syiria

Bila tengok peserta dari Syiria ni aku terbayang dengan cerita-cerita Arab yang memakai pakaian tradisonal macam ni. Kat bawah ni salah seorang wakil Malaysia. Ada beberapa peserta dari Malaysia. Teruja nak menyokong peserta Malaysia dan nasib baik ada peserta yang menunjukkan prestasi yang bagus semasa pertandingan.


Suka dengan peserta dari Jepun ni sebab dengan pakaian tradisionalnya dan yang spesialnya adalah anak panahnya cantik. Takde pula gambarnya. Tapi kesian dengan peserta ni sebab tak dapat memberikan persembahan yang terbaik.

Dari Jepun


Ni pun peserta dari Malaysia, En Akmal namanya. Kami pernah berjumpa secara personal dengan dia semasa pergi beraktiviti di ladangnya di Ladang Alam Warisan, Kuala Pilah. Entri ke sana belum sempat nak ditulis lagi.

En Akmal


Yang ini aku tak pasti dari mana. Nampak gaya macam dalam cerita Shaolin je. Mungkin wakil dari negara Cina. Kebanyakan peserta adalah lelaki dan kalau tak silap aku hanya ada 3 orang peserta perempuan sahaja. Ni salah seorangnya tapi tak tahu dari negara mana sebab dia tak pakai pakaian tradisional negara dia. Tapi aku respek diorang sebab mempunyai tenaga yang power untuk menarik anak panah tu. Kat bawah ni antara gambar-gambar peserta yang aku sempat ambik. Maklumlah pakai camera telefon je jadi kualitinya takdelah sama macam DSLR.







Di dalam kawasan ni banyak sangat monumen kuda (betul ke?) yang telah dilukis pelbagai benda menarik di Malaysia. Ingat nak ambik gambar masa sampai tapi sebabkan mengejar masa sebab takut pertandingan mula, jadi nak ambil masa nak balik nanti. Tapi masa sebelum balik tu memang ada tanda-tanda hujan lebat nak turun sebab langit pun dah gelap tapi rupanya tak jadi hujan. Walaupun hujan tak jadi, tapi diorang dah standby bungkus kuda-kuda tu takut basah... Nak nangis sebab tak dapat ambik gambar kuda tu...

Kuda yang dah dibungkus

Dengan rasa kecewa kami pun balik jerlah.. Alhamdulillah dapat juga bergambar dengan satu-satunya kuda yang tak dibungkus. Ni tempat menunggu Shuttle Bus pasal tu ramai orang. Masing-masing sibuk nak ambik gambar kuda ni sebelum naik bas. Dari tempat parking disediakan shuttle bus sebabnya jauh dari tempat pameran. Anak-anak memang suka sangat naik bas sampaikan bila turun dari bas masa nak balik Zulfiqar siap cakap "Bestnya naik bas". Bukannya bestnya tengok kuda...


Itu saja aktiviti kami minggu lepas. Sambil-sambil beri pendedahan pada anak-anak Sukan Memanah Berkuda sebabnya suami memang sekarang sibuk belajar memanah. Harap-harap lepas ni dia pula boleh ajar anak-anak memanah.


Salam Aidiladha dan Selamat menunaikan ibadah Qurban dari kami. Tahun ni tak balik kampung sebab cuti pendek dan ada meeting betul-betul lepas cuti. Insyaallah cuti Deepavali baru balik kampung...


No comments:

Post a Comment

Cheesekut Mini

 Dah beberapa hari nak buat cheesekut atas permintaan anak-anak tapi asyik tak sempat je. Hari ni usaha merajinkan diri menyiapkan mini...