Tuesday, October 21, 2014

Cuti-cuti : Gold Coast Morib

Tetiba mak aku ajak pergi Gold Coast Morib. Yang aku tahu kakak dan makcik aku yang nak ke sana, tetiba mak aku suruh kitorang pergi sekali. Kalau ikutkan malas nak pergi sebab badan perlukan rehat lepas bekerja selama 5 hari setengah tapi dah dia beria-ia nak suruh kami pergi, turutkan jugalah kehendaknya. Sebelum ke sana, aku dah janji dengan budak-budak ofis nak pergi makan Cendol dekat Cendol Borhan. Jadi sebelum ke Gold Cost Morib wajib penuhi janji yang telah dibuat.

Sampai kat hotel dalam pukul 6 petang, jadi kami buat keputusan bawak anak-anak mandi esok pagi je sebab boleh mandi sampai pukul 7 petang je. Tak puas pulak diorang mandi nanti jenuh pulak nak memujuk naik. Masuk bilik terus bagi anak-anak mandi Jacuzzi yang ada dalam bilik tu. 3 beradik sekali mandi dah tentu riuh suasana dalam bilik.

Dah siap mandi dan solat terus keluar cari makan maklumlah tengahari makan cendol je. Haruslah kelaparan masing-masing. Pengalaman aku masa pertama kali sampai ke sini, bukan senang nak cari tempat untuk makan malam kat sini. Aku cadangkan untuk pergi ke Bagan Lalang tapi perjalanan mengambil masa dalam 20-30 minit. Jadi cadangan aku ditolak.. Kami pun keluar dan cari je restoran yang ada. Alhamdulillah jumpa tapi servis agak lambat tapi makanannya boleh tahanlah. Harga pun takdelah mahal sangat.

Lepas makan saja pusing-pusing kat Pantai Morib tapi kami pusing dengan kereta je. Tak turun pun. Habis pusing terus balik hotel dan caj tenaga. Tapi ada satu benda aku tak puashati bila waktu malam bau dipersekitaran hotel sangat busuk. Katanya dari ladang ayam berhampiran. Baunya memang menusuk hidung, jadi haruslah terus masuk bilik tak payah nak sibuk-sibuk lepak-lepak kat kawasan luar.

Esok pagi-pagi semua dah semangat nak mandi-manda. Suami dan anak-anak tak pergi sarapan sebab aku dah siap beli maggi dan roti untuk diorang sebagai alas perut. Sebelum mandi manda, kami pergi jalan-jalan tepi pantai dulu sementara swimming pool buka. Anak-anak sempat juga main air kat tepi pantai tu.

Lepas puas hirup angin segar pantai, suami bawa anak-anak pergi mandi-manda manakala aku ngan mak aku pergi bersarapan dulu. Selesai sarapan aku join anak-anak mandi manda pulak. Sempat ambik gambar ni je sebab lepas tu suami suruh simpan handphone dalam bilik.

Lama jugak kami berendam. Dalam pukul 11 lebih baru naik sebab mengenangkan nak kena check out pukul 12 tghari. Anak-anak pun dah puas mandi, jadi senang nak mengajak naik. Lepas check out terus ke Pantai Morib untuk makan tengahari. Menu utama adalah sotong bakar. Kalau ke sana tak kena sotong bakar memang tak sah. Itu menu kegemaran mak aku. Selain tu kami makan nasi juga.

Sotong Bakar

Selesai makan, penuhi hajat anak-anak main layang-layang. Sebelum ni pergi sini masa angin kuat memang best sangat main layang-layang. Jangan tertipu pulak yang kami hanya main layang-layang kecik jer bukannya layang-layang besar. Tips aku nak bagi kalau nak beli layang-layang beli kat bahagian tengah tu ye sebabnya boleh buat tawar menawar kat situ.

Selain dari main layang-layang, anak-anak sibuk nak naik motor dan kereta. Layankan jerlah lagipun ada yang nak sponsor..

Zul Iqbaal dan keretanya

Zulfiqar dan motornya

Zulqarnain dan skuternya
Nampaknya Zulqarnain tak lepas nak naik skuter sebab dia tak boleh nak balancekan badan. Jadi lepas ni kenalah suruh dia berlatih naik basikal tayar dua. Jangan jadi macam aku basikal pun tak pandai bawak.

Tu jelah entri cuti-cuti kali ni... Moga menjadi kenangan buat kami sekeluarga dengan penulisan blog ni.