Thursday, March 6, 2014

Perpustakaan depan rumah tapi....

Nak cerita pasal perpustakaan pulak kali ni. Depan rumah mak aku a.k.a rumah yang aku duduk sekarang ni betul-betul berdepan dengan dewan orang ramai dan Perpustakaan Awam Selangor.

Nak dijadikan cerita, walaupun hanya sejengkal je dari rumah, tapi boleh dikira berapa kali aku menjejakkan kaki ke sini. Bukan tak nak pergi tapi masa dibuka tu adalah waktu aku bekerja dan anak-anak bersekolah. Macamana nak pergi kan. Tahun ni, ini merupakan kali pertama aku menjejakkan kaki ke sini.


Memandangkan hari ni aku kerja separuh hari, jadi aku pun bawa anakku Zulfiqar ke perpustakaan. Bukannya apa sekurang-kurangnya nak mendidik dia budaya membaca. Memang aku akui memang tak ramai yang manfaatkan kemudahan yang ada. Mungkin sama masalah macam aku.

Zulfiqar suka baca yang ini. Lagipun berwarna-warni

Ambik gambar dulu sebelum balik

Nampak tak betapa dekatnya perpustakaan tu dari rumah

Buku-buku kat sini pun best-best juga. Ada majalah, surat khabar, buku ilmiah, rujukan dan banyak lagi. Aku tengok banyak juga buku-buku baru tapi umpama jarang dibaca. Tak kisahlah sekurang-kurangnya aku menggunakan kemudahan yang ada walaupun tak sepenuhnya.

Ni antara buku yang aku pinjam. 2 untuk aku, 2 lagi untuk bacaan aku untuk anak-anak. Anak-anak suka dengar cerita pasal Nabi-Nabi. Aku ni bukanlah pakar bab ni. Jadi biasanya en suami yang kena bercerita. Kadang-kadang sampai kering dah cerita dalam kepala otak dia dibuatnya. Harap-harap buku ni dapat dijadikan rujukan dan mana tahu aku pulak boleh berganti-ganti bercerita pada anak-anak.


Harap-harap aku boleh konsisten untuk terus membaca dan menggalakkan anak-anak pun minat membaca

No comments:

Post a Comment

Cheesekut Mini

 Dah beberapa hari nak buat cheesekut atas permintaan anak-anak tapi asyik tak sempat je. Hari ni usaha merajinkan diri menyiapkan mini...