Sunday, March 16, 2014

Sepinggan di kongsi bersama


Seronok pula bila tengok gelagat anak-anak bila di ajarkan makan berkongsi dalam satu pinggan yang sama. Tapi rupanya bukan senang untuk mendidik mereka ni untuk saling bertolak ansur antara satu sama lain.

Sebab itulah makan dalam talam/dulang adalah Sunnah. Rupanya banyak benda boleh kita nampak apabila anak-anak didedahkan untuk berkongsi.

Pagi ni pergi ke kedai mamak dan ambil putu mayam sepinggan.. Mula-mula masing-masing mahukan pinggan tu berada di depan mulut masing-masing. Akhirnya berjaya juga menenangkan mereka untuk biarkan pinggan berada di tengah-tengah.


Nampaknya lepas ni nak beli talam pula nak ajar anak-anak makan bersama dalam satu talam. Dapat buat seminggu sekali pun dah ok kan.. Sambil-sambil tu anak-anak boleh belajar sesuatu.

Aku pun pertama kali makan dalam dulang masa bulan puasa. Masa tu masih belajar dan saja-saja berbuka puasa di Masjid. Pengalaman yang tak akan aku lupakan seumur hidup.

1 comment:

  1. bagus kan ida, ajar pula yg sulung suap si adik, comel je tgk, di samping mendidik rasa tanggungjawab dlm diri diorg

    ReplyDelete

Cheesekut Mini

 Dah beberapa hari nak buat cheesekut atas permintaan anak-anak tapi asyik tak sempat je. Hari ni usaha merajinkan diri menyiapkan mini...