Friday, July 4, 2014

Kisah Duit Syiling

Semalam lepas bersahur dan Solat Subuh, Zulqarnain datang tunjuk dekat aku dan tunjuk tabung dia dah penuh.. Dah tak boleh nak masuk duit dah... Siap suruh aku buatkan tabung baru untuk dia. Dah alang-alang tabung penuh, aku pun suruh dia ambik semua tabung yang ada dalam rumah untuk aku kira dan masukkan duit-duit ke dalam akaun simpanan anak-anak. Tangung-tabung kat rumah termasuklah duit-duit orang bagi dan juga duit syiling dari aku dan ayahnya.. Semua anak-anak aku sapu masuk dalam tabung diorang.

Salah satu tabung yang digunakan
Memandangkan duit tu dah bercampur aduk, kami buat keputusan untuk bahagikan terus kepada 3 orang. Tapi kalau nak ikutkan duit Zulqarnain yang banyak sebab duit baki belanja sekolah biasanya dia akan simpan dalam tabung. Yang lagi dua belum dapat duit belanja, jadi memang mana pulak nak memenuhkan duit tabung diorang kan... Insyaallah lepas ni aku akan labelkan nama untuk setiap tabung supaya lebih adil untuk semua orang.

Masa untuk mengira
Dalam tabung tu ada duit syiling dan duit kertas. Kalau duit kertas tu mudah je kerja aku sebab tak perlu nak ke bank. Hanya buat online transfer je. Duit syiling ni yang agak leceh sebab nak kena ke bank dan tukarkan duit tu di kaunter. Aduh.. lemah badan rasanya kalau nak ke bank terutamanya CIMB Bank yang servisnya tak berapa nak best. Nak tak nak kena juga menghadap tapi nak mintak tolong staff kat sini yang selalu pergi bank tolong tukarkan duit syiling tu.

Duit syiling yang dah siap ditukar
Jumlah semua duit dalam tabung memang cukup memberangsangkan. Tapi takde rekod itu untuk tempoh berapa lama. Lepas ni nak kena buat rekod supaya nampak macamana pencapaian tabungan anak-anak. Kami dah setkan dalam fikiran anak-anak duit dalam tabung ni nak digunakan untuk menunaikan Haji, jadi memang bila ada duit lebih mesti diorang bersemangat nak menyimpan. Rasanya kalau takde target nak buat apa menyimpan mesti rasa malas nak menyimpan. Jadi kalau boleh setkan siap-siap tabung tu nak digunakan untuk apa samada pergi melancong atau beli gadget.

Harap-harap perkongsian ini memberikan idea kepada semua untuk menggalakkan anak-anak terutamanya untuk menabung.

No comments:

Post a Comment

Cheesekut Mini

 Dah beberapa hari nak buat cheesekut atas permintaan anak-anak tapi asyik tak sempat je. Hari ni usaha merajinkan diri menyiapkan mini...