Thursday, July 10, 2014

Merekod puasa anak-anak

Alhamdulillah tahun ini ada improvement pada anak bujang aku Zulqarnain dan Zul Iqbaal. Cuma mungkin liat sikit masa hari-hari awal berpuasa. Masuk minggu kedua nampaknya anak-anak macam dah biasa dengan rutin bangun sahur dan berbuka puasa.

Letak di Peti Ais bagi mudah nampak

Salah satu cara nak menaikkan semangat diorang untuk terus berpuasa adalah dengan menyediakan jadual berapa hari diorang dah berpuasa. Ini tahun kedua kami menggunakan jadual dari Dutch Lady. Memang berkesan bila adanya jadual bagi menunjukkan berapa hari diorang berpuasa dan bersahur.

Setakat hari ni Muhammad Zul Iqbaal dah mendahului abangnya dengan hanya tinggal sehari berpuasa manakala Zulqarnain dah tinggal 3 hari. Apa-apa pun aku cuma harap anak-anak faham apa erti puasa dan jangan sekali-kali meninggalkan puasa bila sudah akil baligh nanti.

Rekod Zulqarnain
Rekod Zul Iqbaal

Bukan apa, aku sedih tengok budak-budak lelaki zaman sekarang yang tak puasa di bulan Ramadhan. Sehingga makan pun takde rasa malu. Macam aku kalau tak puasa pun, nak makan memang tak nak bagi orang lain nampak terutamanya anak-anak. Dijauhkan perkara sebegitu untuk keluarga aku...

No comments:

Post a Comment

Cheesekut Mini

 Dah beberapa hari nak buat cheesekut atas permintaan anak-anak tapi asyik tak sempat je. Hari ni usaha merajinkan diri menyiapkan mini...