Wednesday, July 2, 2014

Maggi tetap dihati

Dah hari ketiga bersahur, dah tak tahu nak buat menu apa untuk anak-anak. Dua hari sebelum ni aku masakkan telur goreng tapi yang warna putih je. Sebelum ni telur putih goreng memang kegemaran Muhammad Zulqarnain tapi kali ni jadi kegemaran Muhammad Zul Iqbaal pulak sebagai juadah bersahur. Dah dua hari berturut-turut masak menu yang sama, jadi untuk hari ketiga aku masakkan maggi. Tapi aku tak pakai perencah maggi, aku pakai perencah tom yam.

Kadang-kadang kesian tengok diorang ni bersahur. Mana taknya mata diorang pun tak boleh bukak masa makan tu. Hanya menggunakan deria rasa je. Alhamdulillah hari ni siap bertambah magginya. Harap-harap anak-anak kenyang sepanjang hari ni. Cuma tak tahu macamana nak suruh diorang minum air banyak-banyak. Aku bagi minum susu je selepas habis makan sahur. Harap-harap dapat bertahan.

Zul Iqbaal makan selera tapi mata tak boleh buka mata

Zulqarnain suka dapat menu maggi

Aku tak risau dengan Zul Iqbaal sebab dia pergi Tadika pastu terus tinggal dekat Taska. Muhammad Zulqarnain pulak pagi ke Sekolah Agama pastu ke Sekolah Kebangsaan. Aku memang takde bagi duit belanja sekolah langsung. Hari Isnin dapat bertahan puasa sampai ke petang, sekali semalam boleh pulak dia kata tak puasa sebab kawan-kawan semua tak puasa. Geram betul bila aku dengar dia cakap macam tu.. Hangin satu badan dibuatnya. Aku tanya siapa bagi duit, dia kata Nenek yang bagi. Itupun sebab masa nak pergi sekolah dah meraung minta duit dengan Nenek.

Takpelah yang penting dah mula ajar diorang untuk berpuasa penuh. Kalau dari kecik tak paksa takut bila dah besar lagi liat nak puasa.

No comments:

Post a Comment

Cheesekut Mini

 Dah beberapa hari nak buat cheesekut atas permintaan anak-anak tapi asyik tak sempat je. Hari ni usaha merajinkan diri menyiapkan mini...