Saturday, July 19, 2014

Mood Raya sudah datang

Kali ni mood raya datang awal pulak rasanya. Tahun-tahun sebelum ni aku tak berapa rajin nak pasang pelita kat sekeliling rumah tapi tahun ni sebab anak-anak dah besar rasa nak menambahkan keseronokan dengan memasang pelita. Takdelah aku nak pasang keliling rumah sebab mahu nak kena ada 100 biji pelita baru boleh kira pasang keliling rumah tu.

Aku beli sepeket je pelita tu. Ada dalam 10 biji pelita dan harganya RM 5.90 je. Masa dulu-dulu kerja-kerja memasang pelita ni dilakukan oleh arwah abang aku. Semenjak dia meninggal memang takde siapa nak menyambung kerja-kerja dia setiap kali menjelang Raya.. Lepas lebih kurang 6 tahun baru aku tergerak nak menceriakan rumah dengan lampu-lampu pelita ni.

1 peket pelita

Kalau ada yang nak pasang pelita kat rumah tu mesti ingat sebelum boleh pasang pelita ni kena buat kerja sikit. Kena pasangkan sumbu pada pelita tu. Memandangkan kerja-kerja ni macam pertama kali aku buat memang nak menyiapkan 10 pelita ni pun ambil masa 15 minit jugak. Dengan bantuan hero-hero aku yang lain juga.

Pelita yang dah siap sumbunya
 Tengoklah kegigihan masing-masing memasukkan sumbu ke dalam pelita. Ini pengalaman pertama anak-anak buat benda-benda ni.

Gigih anak beranak ni memasang sumbu

Bila dah siap pasang, aku pun masukkan siap-siap minyak tanah dalam setiap pelita supaya mudah nanti terus sangkut je kat tepi pagar tu. Dulu-dulu beli RM 1 je minyak tanah tu tapi dapat sebotol besar. Tahun ni suami aku beli sebotol kecik yang tak sampai 1 liter dah RM 3.50. Sebotol pun tak cukup untuk 10 biji pelita sehari ok... Nak jimat aku rasa boleh pakai minyak petrol je kot. Tengoklah macamana kan.... kalau tak memang tak menyala lah gamaknya pelita-pelita aku tu...

Suasana malam nanti aku update kat next entry sebab semalam anak-anak tak ambik gambar. Cuma ambik video je....









1 comment:

  1. nenek den dok taman. kurang sesuai sikit nak pasang pelita ni. tapi tak tau la kan, mana tau den pun da ada anak, nak jadi rajin pasang pelita juga :)

    ReplyDelete

Cheesekut Mini

 Dah beberapa hari nak buat cheesekut atas permintaan anak-anak tapi asyik tak sempat je. Hari ni usaha merajinkan diri menyiapkan mini...