Saturday, July 5, 2014

Musim Durian di bulan Ramadhan

Aduh... tak tahan betul aku nampak durian bersepah-sepah dijual ditepi jalan. Beberapa hari sebelum puasa aku dah memborong durian untuk dinikmati bersama ahli keluarga yang lain. Anak-anak aku ada masanya suka makan, ada kalanya pandang pun tak ingin dengan durian ni. Aku ngan suami aku memang hantu durian, jadi jangan gatal-gatal sesaja nak offer kitorang makan durian.. Pasti licin kami kerjakan... Hahahaha....

Longgokan durian
Kat sini dia jual ikut longgok. Ada yang 2 biji RM 10 dan ada 3 biji RM 10. Aku tanya apa bezanya? Dia kata saiz jer berbeza. Jadi memandangkan durian ni bukan dari pokok yang sama, baiklah aku pilih yang 3 biji RM 10. Tapi kalau nak rasa yang betul-betul sedap dia kira ikut kilo. Tapi aku beli yang RM 10 untuk 3 biji pun dah sedap sebab buah dia masih terasa gasnya.. 


Masa beli tu suruh brother tu siap-siap 'kopek' sebab nak tengok keadaan isinya elok ke tidak dan memudahkan bila nak makan kat rumah...

Buah di'kopek' depan pelanggan
 Ini je gambar yang aku dapat ambil sebelum makan durian tu. Bila tangan dah kotor takde makna nak ambik gambar ni semua. 


Kali kedua beli lagi dan siap beli untuk dibuat tempoyak. Kegemaran Zulqarnain kalau buat ikan masak tempoyak ni...

No comments:

Post a Comment

Cheesekut Mini

 Dah beberapa hari nak buat cheesekut atas permintaan anak-anak tapi asyik tak sempat je. Hari ni usaha merajinkan diri menyiapkan mini...